V košíku nejsou žádné položky.

Vyzkoušejte

Proč jíst jablko každý den?

Asi už jste slyšeli o tom, že jedno snězené jablko denně výrazně zvyšuje kvalitu zdraví. Jablko patří beze sporu k nejzdravějším druhům ovoce.

Kouzelné tajemství jablka bylo objeveno již v dávnověku

O jeho kvalitách věděli také naši předci, kteří ho pokládali za symbol regenerace a věčné svěžesti. Svědčí o tom stará pověst, která vypráví, jak Alexandr Veliký při pouti po Indi, kde hledal živou vodu, nalezl kouzelný druh jablek, který zvyšoval věk jeho kněží až na 400 let. Také ve staré skandinávské mytologii se hovoří o jablkách, jakožto hlavním pokrmu stále mladých bohů.

Každý šťavnatý kousek jablka zásobuje tělo energií

Jablka obsahují mnoho výživných látek přímo ve slupce:

  • nenasycené tuky,
  • vitamíny,
  • minerály.

Proto by se nemělo loupat. Jablko poslouží jako skvělá zdravá svačinka, neboť spolehlivě uhasí díky obsaženým kyselinám žízeň a zároveň zasytí a dodá energii. A nejlepší na tom je, že neobsahují téměř žádný tuk. Nutriční hodnota 100g jablka se pohybuje zhruba kolem 58 kcal.

Přibližné složení jablka:

  • voda (84,4 %)
  • protein (0,2 %)
  • tuk (0,6 %)
  • sacharidy (14,5 %)

Zlepšuje zažívání a podporuje činnost mozku

Protože jsou jablka bohatá na vlákninu, mají blahodárný účinek na váš metabolismus. A to zejména tehdy, jíte-li je společně s cereáliemi. Obsahují také velké množství draslíku (K), který je nezbytný pro:

  • udržení správné hladiny vody v těle,
  • správný přenos v nervovém systému,
  • zásobování mozku kyslíkem,
  • zachování funkčnosti ledvin a svalů.

7 důvodů proč jíst alespoň jedno jablko denně

  1. Jablečný džus zlepšuje fungování srdce.
  2. Jablečný ocet napomáhá k redukci tělesného tuku.
  3. Čerstvé jablko působí proti kašli a bolestem na hrudníku.
  4. Neoloupané jablko působí blahodárně na dásně.
  5. Jablečný čaj nebo koupel s vůní jablek pomáhají při problémech se spánkem a mají relaxační účinek.
  6. Jablečný ocet účinně pomáhá odstraňovat akné.
  7. Jablko zlepšuje zdravotní stav a zvyšuje koncentraci.

Jablečné recepty na celý den

Jablko lze upravit na mnoho způsobů, a tak si jeho každodenní konzumaci můžete čas od času příjemně zpestřit. Inspirujte se následujícími jablečnými specialitami.

 

1. Snídaně: zdravé cereálie s jablky

Začněte nový den s po domácku připravenými cereáliemi.

  • Vložte ovesné vločky přes noc do trojnásobného množství vody.
  • Ráno přidejte nastrouhané jablko, trochu citrónové šťávy, oříšky a trochu medu.

2. Oběd: rizoto s jablkem a fenyklem

Připravte si lahodné rizoto s jablkem a fenyklem.

  • Na olivovém oleji osmažte 1 cibulku a 4 menší fenykly – vše nakrájené na malé kousky.
  • Přidejte 3 jablka nakrájená na 8 dílků, sůl a pepř. Směs nechte několik minut smažit.
  • Samostatně uvařte rýži.
  • Před podáváním přidejte rýži k cibuli a fenyklu a vše dobře promíchejte. Je však třeba míchat šetrně, abyste rýži nerozmělnili.
  • Podávejte se strouhaným sýrem.

3. Pro gurmány – kozí sýr s jablky

  • Smíchejte 50 g másla s 1 vaječným žloutkem.
  • Přidejte drobenku, sůl a bílý pepř.
  • Připravte si 2 menší rozpůlená balení kozího sýra. Na spodní části jednotlivých polovin naneste směs.
  • Nechte několik minut péct na 250º – dokud sýr nezačne zlátnout.
  • Smíchejte 20 g másla s ½ čajové lžičky medu a přidejte 1 velké nakrájené jablko. Na jablko naneste čajovou lžičku jablečného octa. Vytvoří se na něm tenká poleva.
  • Kousky jablka podávejte na talíři, přidejte připravenou půlku zlatavého sýra a pokrm ozdobte čerstvým kořením.

4. Rafinovaná pikantní omáčka – ostrá jablečná směs

Pikantní jablečná omáčka se podává s rýží, sýrem, masem nebo rybami.

  • 1 kg nahrubo oloupaných jablek
  • 7 rajčat a 1 cibule – nakrájené na kostky
  • 4 lžíce strouhaného kandovaného zázvoru
  • 2 utřené česneky a 3 sušené chilli papričky
  • 200 g hrozinek, 600 g cukru, 0,5 litru jablečného octa a 2 polévkové lžíce soli
  • Vše smíchejte a vzniklou směs nechte 1,5 hodiny vařit. Jablečnou směs vlijte do zavařovaček a hermeticky uzavřete.

5. Svačinka k TV - sušená jablka

Zdravé a méně kalorické občerstvení si můžete připravit v podobě kousků jablek. Odstraňte jadérka a nakrájejte jablko na malá kolečka. Ta poté můžete vysušit různými způsoby:

  • Můžete je pomocí niti zavěsit nad sporák.
  • V troubě: na 50°C (dvířka trouby nechte mírně pootevřená).
  • Ve speciálním přístroji pro sušení ovoce.

Po vysušení je uložte na suchém a temném místě v hermeticky uzavřené nádobě.